Kézműves termékek értékesítése magánszemélyként

Sok-sok kézimunkám összegyűlt a hosszú  évek alatt, habár mindig jó volt ajándékozni a családban, barátoknak, ismerősöknek. De valahogy mindig több volt a kézimunka, mint az alkalom, hogy elajándékozzam.

Törvénytisztelő állampolgár vagyok, ezért megkerestem azt az utat, mellyel vállalkozói igazolvány nélkül, viszont hivatalosan értékesíthetem a kézimunkáim, babáim, gobelin képeim, horgolásaim... melyeket készítek.

Itt a karácsony a nyakunkon, és úgy gondolom, minden általam készített kézimunka és rongybaba szép és értékes ajándék lesz a fa alatt.

Mivel dolgozom, van főállásom, így elég volt egy magánszemélynek szóló adószám kiváltása.
Ez azért jó, mert csak akkor fizetek adót, ha volt eladásom, (nem adtam el semmit, nem kell fizetni adót)  áfamentes a termék, viszont a vásárlásaimról áfás számla kell. Évi  4  millió Ft-ig használhatom az adószámot vállalkozói nélkül. :D

Felkerestem a helyi Okmányiroda vállalkozói ügyintézését, ahol egyeztetni akartam, hogy melyik az a TEÁOR szám, mellyel képzőművészeti, iparművészeti vagy OKJ-s képesítés nélkül is eladhatom a munkáim. Azért kerestem fel elsőként őket, mert az ellenőrzés joga náluk van.
Készségesek voltak! Köszönöm.

Tehát, ha valaki rongybabáit , kézimunkáit, horgolásait stb.. szeretné eladni, értékesíteni, akkor a Egyéb alkotói tevékenység 900301 TEÁOR számra kell a NAV-nál adószámot kérni.

A NAV-nál kitöltöttem a 15T101 bejelentő és változásbejelentő lapot, és  a hozzá tartozó másik két ( 15T101-A01 és 15T101-F01 )  nyomtatványt, melyeket  a NAV ügyintézője adott, és segített kitölteni. Ezeket kell megőrizni, mert az egyetlen dokumentumom, ahol az adószámom megtalálható.
 A jászberényi NAV ügyintézője is készséges volt, neki is Köszönöm!
Igazából csak a név, lakhely, telefonszám és adóazonosító jelre (adókártyára) van szükség és persze személyi igazolványra, lakcímkártyára.

A NAV-nál  a Hölgy elmondta, hogy két adózási mód között választhatok
Egyik adózási mód, hogy a minden esetben az értékesített termék 90 %-a adózik. Ebben az esetben soha nem kell a számlákkal igazolnom az anyagok vásárlását.
Másik járható út pedig az, ha minden számlát elteszek, és az anyagvásárlásokat leírhatom költségként. Nekem ez a járható út, mivel a cérna, fonal, textiláru, frees, mind-mint igen drága.
Ezeket egy spirálfüzetben vezetem, hogy mindig meglegyen, és lefűzöm időrendbe egy dossziéba, hogy rendben legyenek.
Ha van értékesítés, az adóelőleget havonta befizetem és kész.
Nincs más hátra, mint egy számlatömböt vagy nyugtatömböt és egy bélyegzőt  vásárolni, és jöhet az első vásárló!

Remélem sokaknak tudtam a fenti ügyintézési menet leírásával segíteni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése